Bank może być zobowiązany do zwrotu prowizji w pewnych sytuacjach. Prawo konsumenckie stanowi, że banki muszą działać w sposób przejrzysty i uczciwy względem swoich klientów, a także dostarczyć im rzetelne informacje dotyczące opłat i prowizji pobieranych za świadczone usługi. W przypadku naruszenia tych przepisów lub nieprawidłowego naliczenia prowizji istnieje możliwość dochodzenia roszczeń przez konsumenta przed sądem lub innymi instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę praw konsumenta.

Prawa konsumenta

Czy bank musi oddać prowizję?

Banki oferują szereg usług finansowych, takich jak kredyty, konta oszczędnościowe i rachunki bieżące. W zamian za te usługi pobierają opłaty w postaci prowizji. Jednak co się dzieje, gdy klient nie jest zadowolony z jakości świadczonych przez bank usług lub warunków umowy? Czy ma prawo żądać zwrotu pobranej już prowizji?

Prawa konsumenta dają nam możliwość składania reklamacji na rzecz sprzedawcy czy dostawcy towarów i usług oraz ubieganie się o naprawienie szkody wynikłej ze złego wykonania umowy lub naruszenia przepisów prawa.

Jeśli chodzi o bankowość detaliczną – mamy tu do czynienia z bardzo rozległą regulacją prawną dotyczącą zarówno działalności samych instytucji finansowych (bankom) jak również ich relacji biznesowej ze swoimi klientami.

W przypadku stosowania niewłaściwych klauzul w umowach zawartych pomiędzy osobami prywatnymi a instytucjami sektora Bankowego istnieje możliwość dochodzenia roszczeń od tzw „dużego gracza”.

Przejdźmy jednak do meritum: Kiedy można żądaj zwrotu zapłaconej przez nas kwoty tytułem opłat dodatkowych np.: wynagrodzenie pośrednika za udzielenie kredytu, opłata za wydanie i prowadzenie karty płatniczej czy też za wypłaty z bankomatów?

Pierwszym co powinniśmy dokładnie sprawdzić to treść umowy – jeśli ustanawia ona konkretną stawkę prowizji lub wprowadza taryfikator kosztów dodatkowych usług finansowych, na których podstawie zostali naliczone pobrane przez Bank świadczenia.

Jeżeli jednak okazuje się że klauzule te są sprzeczne z przepisami prawa (czyli np. brak możliwości negocjacji wysokości stosowanych opłat) możemy ubiegać się o zwrot kwoty już zapłaconej.

Zgodnie bowiem z art. 58 ust.1 Ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym „Niedozwolone postanowienia umowne nie wiążą klienta”. Czyli każdy może żądać od Banku zwrot częściowo bądź całkowity – tej sumy które zostały mu bezprawnie obciążone tytułem różnych „oplat” przy zawarciu danej transakcji lub korzystaniu ze świadczeń oferowanymi przez instytucję bankowa.

Jest kilka przypadków w których można domagać się oddania prowizji:

– Wysokie koszty operacji: Jeśli jesteś posiadaczem konta osobistego i Twoje czynności wymagają dużej liczby przelewów pieniężnych pomiędzy różnymi bankami, a za każdym razem pobierana jest opłata prowizyjna – możesz złożyć reklamację i żądać zwrotu części lub całej sumy.

– Brak realizacji umowy: Jeśli podpiszesz umowę na kredyt hipoteczny, a po kilku miesiącach okaże się że Bank nie wywiązał się ze swoich obietnic (np. przedłuża czas rozpatrzenia wniosku) to będziesz miał prawo do odstąpienia od tej transakcji oraz do zwrotu wszystkich poniesionych kosztów w tym także tzw.: „oplat” dodatkowych wynikających z jej zawarcia.

W przypadku gdy chodzi o składanie roszczeń przeciwko instytucjom finansowym warto pamiętać – aby poprosić prawnika lub eksperta rynków finansowych o pomoc przy opracowywaniu stosownego dokumentu formalnego celem jego wysłania drogą pocztową bądź mailowo bezpośrednio do siedziby konkretnego Banku. Taki list powinien być dobrze uargumentowany i szczegółowo uzasadniony w celu szybkiego rozstrzygnięcia spraw kiernktywa dotyczącej Twojej sytuacji życiowej.

Podsumowanie:

Jeśli czujesz że zostałeś oszukany przez swój bank – masz pełne prawo zgłosić takie fakty odpowiednim organom państwowym jak również ubiegać się o zwrot pieniędzy które zostały Ci bezprawnie naliczone. Jednocześnie warto zawsze dokładnie analizować treść podpisywanych umów oraz pamiętać, że każda reklamacja powinna być dobrze udokumentowana i szczegółowo uzasadniona.

Warto więc zachować spokój i w razie potrzeby skorzystać ze wsparcia specjalisty – który na pewno pomoże nam napisać stosowny dokument formalny celem uzyskania satysfakcjonującego nas wyniku w tej sprawie!

Wezwanie do działania:
Jeśli uważasz, że bank naliczył Ci nieuzasadnioną prowizję, skontaktuj się z nim w celu wyjaśnienia sytuacji i ewentualnego zwrotu należności. Możesz również uzyskać pomoc prawną lub poradę eksperta finansowego.

Link tag HTML :
Kliknij tutaj, aby przejść na stronę SEBBY – portal poświęcony finansom osobistym oraz radzeniu sobie z problemami finansowymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here