Czy po edukacji włączającej można być nauczycielem wspomagającym?
W dzisiejszych czasach coraz większą uwagę przywiązuje się do potrzeb uczniów o różnorodnych zdolnościach i umiejętnościach. Klasyczny model nauczania, oparty głównie na przekazywaniu wiedzy przez jednego nauczyciela, nie zawsze jest odpowiedni dla wszystkich uczestników procesu dydaktycznego. Dlatego też powstaje pytanie: czy osoba wykształcona w ramach edukacji włączającej może zostać skutecznym nauczycielem wspomagającym? Przekonajmy się!
Edukacja inkludująca a jej wpływ
Edukacja inkludująca to podejście pedagogiczne, które stawia sobie za cel zapewnienie równych szans rozwoju każdemu dziecku bez względu na jego indywidualne cechy i potrzeby. W ramach tego modelu uwzględniane są różnice między uczniami oraz ich potencjał do nauki.
Dzięki temu dzieci mają możliwość uczenia się razem we wspólnocie rówiesników o podobnym wieku, ale również mogą korzystać z dodatkowego wsparcia ze strony specjalistycznych pracowników – takich jak np. terapeuci zajmujący się dzieciami z niepełnosprawnościami lub trudnościami w nauce. Jednym z takich pracowników jest nauczyciel wspomagający.
Rola i zadania nauczyciela wspomagającego
Nauczyciel wspomagający to osoba, która ma za zadanie pomóc uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w osiągnięciu sukcesu szkolnego. Może on być obecny zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak i prowadzić dodatkowe indywidualne lub grupowe sesje wsparcia.
Jego głównym celem jest zapewnienie dostosowania treści oraz metodyki dydaktycznej do możliwości uczenia się danego dziecka. Na przykład: jeśli uczeń ma trudności z czytaniem, może korzystać ze specjalnie opracowanych materiałów lub technik nauki czytania dla osób dyslektycznych.
Zalety wykształcenia włączającego
Edukacja oparta na modelu inkluzji wpływa pozytywnie nie tylko na samych uczniów o różnorodnym potencjale rozwoju, ale również kształtuje postawę otwartości społecznej u wszystkich członków społeczności szkolnej – także u samych pedagogów.
- Inkluzja przeciwdziała stygmatyzacji: Dzieci mają okazję spotkać rówieśników o różnych zdolnościach i uczyć się akceptacji oraz szacunku dla innych.
- Wzrost empatii: Nauczyciele mają możliwość lepszego zrozumienia uczniów o specjalnych potrzebach, co pozwala na bardziej skuteczne dostosowanie metodyki nauczania.
- Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych: Inkluzja sprzyja budowaniu więzi między uczniami, a także rozwija umiejętności pracy w grupie oraz radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi.
Połączenie edukacji inkludującej i bycia nauczycielem wspomagającym
Edukacja włączająca stanowi doskonałe przygotowanie do pełnienia roli nauczyciela wspomagającego. Osoba wykształcona w ramach tego modelu ma już świadomość różnorodności uczniów i ich indywidualnego potencjału rozwoju. Posiadanie takiej postawy jest kluczem do efektywnego wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dodatkowo, osoby wykształcone według modelu inkluzji są również dobrze obeznane z najnowszymi badaniami pedagogicznymi dotyczącymi metod nauki dla osób o różnorodnej percepcji czy zdolnościach intelektualnych.
Warto jednak zaznaczyć, że bycie nauczycielem wspomagającym wymaga również dodatkowych umiejętności oraz wiedzy specjalistycznej. Na przykład, osoba pełniąca tę rolę powinna być dobrze przeszkolona w zakresie pracy z dziećmi o niepełnosprawnościach lub trudnościami szkolnymi.
Jak zostać nauczycielem wspomagającym?
Aby stać się wykwalifikowanym nauczycielem wspomagającym, należy najczęściej ukończyć odpowiednie studia podyplomowe bądź specjalizacyjne. W ramach takiego programu edukacyjnego zdobywa się zarówno teoretyczną wiedzę dotyczącą różnych obszarów wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak i praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć terapeutycznych czy indywidualnej opiekunczo-wychowawczej.
Ponadto warto rozwijać swoje kompetencje poprzez uczestniczenie w kursach doskonalenia zawodowego oraz korzystanie z literatury pedagogicznej poświęconej tematyce inkluzji i nauki dla osób o różnorodnych potencjałach rozwoju.
Tak, po edukacji włączającej można być nauczycielem wspomagającym.
Link tagu HTML do https://www.gpmapa.pl/:
https://www.gpmapa.pl/