Czy po pedagogice resocjalizacyjnej jest się pedagogiem specjalnym?

Czy po pedagogice resocjalizacyjnej jest się pedagogiem specjalnym?

Jedną z gałęzi nauki, która w ostatnich latach zdobyła na popularności, jest pedagogika resocjalizacyjna. Celem tej dziedziny jest pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu społecznym do powrotu na właściwe tory. Wielu studentów decyduje się studiować ten kierunek ze względu na chęć pomocy innym oraz pasję do pracy z ludźmi.

Co to takiego dokładnie?

Pedagogika resocjalizacyjna zajmuje się badaniem i implementacją różnych metod, technik i narzędzi służących reintegracji społecznej osób dotkniętych problemami natury socjopedagogiczno-wychowawczej. Studenci tego kierunku zdobywają kompleksowe przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne umiejętności niezbędne do prowadzenia efektywnego procesu rehabilitacji społecznej.

Rola osoby wykształconej w zakresie pedagogiki resocializacyjnej

Osoba, która ukończyła studia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, może pracować w różnych instytucjach i placówkach zajmujących się pomocą osobom mającym problemy społeczne. Może to być na przykład praca w ośrodku pomocy dla dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym lub też jako konsultant ds. reintegracji zawodowej.

Pedagog specjalny a pedagogika resocjalizacyjna

Często pojawiające się pytanie brzmi: „Czy osoba posiadająca dyplom magistra z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej jest automatycznie również pedagogiem specjalnym?„. Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Różnice pomiędzy tymi dwoma dziedzinami

Mimo że zarówno rola pedagoga specjalnego jak i absolwenta studiów z zakresu pedagogiki resocializacyjnej polega na udzielaniu wsparcia osobom potrzebującym, istnieje kilka kluczowych różnic między nimi:

  • Zakres działania: Pedagodzy specjalni skupiają się głównie na pracy ze studentami posiadającymi trudności edukacyjne oraz niepełnosprawność intelektualną czy fizyczną. Natomiast pedagogika resocjalizacyjna koncentruje się na rehabilitacji społecznej osób z problemami w przystosowaniu do norm i wartości społecznych.
  • Środowisko pracy: Pedagodzy specjalni najczęściej pracują w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy ośrodkach dla niepełnosprawnych. Osoby wykształcone w zakresie pedagogiki resocializacyjnej znajdują zatrudnienie głównie w instytucjach zajmujących się pomocą osobom zagrożonym marginalizacją lub popełniającym przestępstwa.
Czy po studiach można być jednocześnie obydwoma?

Odpowiedź brzmi: tak! Absolwentka/studenci kierunku „pedagogika resocjalizacyjna” mają możliwość uzyskania uprawnień pedagoga specjalnego poprzez odbycie dodatkowych kursów i zdobyciu odpowiednich umiejętności praktycznych. Dzięki temu mogą podejmować pracę zarówno jako pedagogue specjały, jak również prowadzić działalność zawodowo przy udzielaniu pomocy socjo-edukacyjnemu dzieciom oraz mężczyźniem dotknietym różnymi trudnościami życia codziennego.

Podsumowanie

Pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika specjalna to dwie różne dziedziny, które mają na celu pomaganie innym. Choć studia z zakresu pedagogiki resocializacyjnej nie dają automatycznie uprawnień do pracy jako pedagoga specjalnego, istnieje możliwość uzyskania takich kwalifikacji poprzez dodatkowe kursy i zdobycie odpowiednich umiejętności praktycznych. Ważne jest jednak pamiętać o różnicach między tymi dwoma obszarami pracy oraz dopasować swoją ścieżkę zawodową do własnych preferencji.

Tak, po ukończeniu pedagogiki resocjalizacyjnej można pracować jako pedagog specjalny.

Link do strony ITC Grupa: ITC Grupa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here