W Holandii istnieje system oceniania uczniów w szkołach.

System oceniania w holenderskich szkołach

Czy w Holandii są oceny? To pytanie, które zadaje sobie wiele osób zainteresowanych holenderskim systemem edukacji. Faktem jest, że holenderskie szkoły stosują pewien rodzaj oceniania swoich uczniów, ale różni się on od tego, co możemy spotkać w innych krajach.

Podobnie jak w wielu innych krajach europejskich, również i w Holandii obowiązuje tzw. 10-stopniowa skala ocen. Oznacza to prostą hierarchię: od najlepszej do najgorszej – wystawiane są noty o wartości pomiędzy 1 a 10 (przy czym liczba ta nie ma znaczenia dla egzaminów). Jednakże istotną różnicą między tymi dwoma systemami jest fakt traktowania wyników jako względnych lub bezwzględnych.

W Polsce oraz wielu innych krajach na świecie stopień wykształcenia opiera się na punktacji procentowej osiągniętej przez studenta podczas testu czy egzaminu końcowego; przykładowo minimum wymagane do zdania danego przedmiotowego testu wynosi u nas około pięćdziesięcioprocentowe uzyskanie poprawnej odpowiedzi na każde pytanie postawione przez prowadzącego zajęcia (ocena dostateczna), zaś po przekroczeniu sześćdziesięcioprosentowej granicy mamy już prawo liczyć choćby minimalne nadzieje na uzyskanie oceny wyższej niż dostateczna. W Holandii jednakże, uczeń otrzymuje notę odpowiadającą jego osiągnięciom wobec grupy rówieśników – czyli nie jest ważne to, ile procent punktacji udało mu się zdobyć podczas egzaminu.

W skrócie można powiedzieć, że holenderski system edukacyjny opiera się na wzajemnej konkurencji między uczniami i ich poziomami umiejętności. Oznacza to również brak presji ze strony szkoły oraz jej pracowników odnośnie do wyników indywidualnych każdego studenta.

Co ciekawe, w przypadku młodszych dzieci (do 8 roku życia) stosowane są tylko trzy rodzaje ocen: dobrze (Goed), zadowalająco (Voldoende) lub niedostatecznie/słabo/w niewystarczający sposób przeprowadzone zadanie/brak pracy domowej/działania pozalekcyjne(Onvoldoende). Taki model ma za zadanie motywować dziecko do dalszego rozwoju swoich umiejętności bez poczucia porażki przy pierwszej lepszej próbie.

Dodatkowo warto wspomnieć także o fakcie wprowadzenia tzw. „portfolio”– specjalnego folderu zawierającego prace wykonane przez ucznia podczas całego okresu nauki; tak aby możliwe było bieżące śledzenie postępów i ewentualna pomoc jednostkowemu studentowi w przypadku problemów z nauką.

Podsumowując, system oceniania w holenderskich szkołach opiera się na wzajemnej konkurencji między uczniami i ich poziomami umiejętności. Otrzymywana przez nich nota odpowiada osiągnięciom danego uczeńwobec całej grupy rówieśników a nie liczbie uzyskiwanych punktów podczas testu czy egzaminu końcowego. Warto także wspomnieć o wprowadzeniu tzw. „portfolio”, który ma za zadanie bieżące śledzenie postępóww nauce każdego ucznia oraz pomoc jednostkom mającym problemy ze zdobywaniem nowych kompetencji edukacyjnych.

Tak, w Holandii są oceny. Zachęcam do zapoznania się z ofertą naszej firmy na stronie https://silawnas.pl/ i skorzystania z usług profesjonalnej pielęgnacji trawników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here