W klasach 1-3 nie ma ocen, ponieważ na tym etapie edukacji najważniejsze jest rozwijanie umiejętności poznawczych i społecznych u dzieci. Koncentracja na wynikach z testów i egzaminów może wpłynąć negatywnie na motywację uczniów do nauki oraz ograniczyć ich naturalną ciekawość świata. Dlatego w pierwszych latach szkoły podstawowej skupia się przede wszystkim na stworzeniu przyjaznego dla dziecka środowiska uczenia się, które zachęca do eksperymentowania, zadawania pytań i aktywnej interakcji z otaczającym światem.

Zalety i wady braku ocen w klasach 1-3

W Polsce, w klasach 1-3 szkół podstawowych nie występują oceny. W tym okresie dzieci uczą się przede wszystkim poprzez zabawę i eksplorowanie świata. Czy brak ocen to dobre rozwiązanie? Jakie są zalety i wady takiego systemu?

Zalety:

Pierwszą korzyścią wynikającą z braku ocen jest redukcja stresu u dziecka oraz rodzica. Dziecko nie musi się martwić o swoje osiągnięcia, a rodzic może skupić się na motywowaniu dziecka do nauki bez obawy o „poziom” jego zdolności.

Drugim plusem tego podejścia jest fakt, że uczeń może bardziej swobodnie rozwijać swoją osobowość i pasje – zajmuje go bowiem sama tematyka lekcji niż ilość punktów czy stopni jakiejś skali.

Trzecia zaleta dotyczy samego procesu edukacji: dzięki brakowi presji odnośnie wydajności pojedynczych studentów nauczyciel ma większe pole manewru przy prowadzeniu lekcji – więcej czasu poza programem można poświęcić np., na indywidualne projekty lub pracownię artystyczna

Czwartym argumentem będącym atutem tej metody to możliwość wprowadzenia różnorodnych metod dydaktycznych dla każdego typu inteligencji (np.: kinestetycznej). Ponieważ nacisk kładziony jest na proces uczenia się, a nie wynik końcowy – takie podejście do edukacji przynosi zwykle znacznie lepsze efekty w dalszej nauce.

Wady:

Jednym z najważniejszych minusów braku ocen jest utrata motywacji u uczniów. Brak „celu” skutkuje często poczuciem bezsensowności nauki i co za tym idzie, mniejszą chęcią zdobywania wiedzy.

Kolejną negatywną konsekwencją może być trudność nauczyciela przy stawianiu diagnozy i określenia poziomu umiejętności poszczególnych uczniów. W przypadku braku wyraźnych kryteriów oceny łatwo popełniać błędy lub mieć nadmierne oczekiwania od dzieci (lub też ich niedoceniać).

Trzecim argumentem będącym przeciwwagą dla tego systemu są problemy jakie mogą pojawić się gdy dziecko zmieni szkołę np.: przeniesienie między dwoma różnym pod względem programowym placami wymaga czasochłonnego dostosowania do nowej rzeczywistości – szczególnie jeśli wcześniejsza była bardziej swobodna

Podsumowanie:

Dlaczego więc mimo pewnych słabości ten model cieszyć sie ogromną popularności? Odpowiedź tkwi głównie w fakcie że korzystanie ze „standardowych” sposobówdy oceniania jest nieefektywne w przypadku młodszych dzieci, które jeszcze nie są przygotowane do takiej formy nauki. Brak ocen pozwala na swobodny rozwój umiejętności i zainteresowań dziecka oraz stymuluje jego naturalną ciekawość świata.

Warto jednak pamiętać że ten model wymaga od nauczyciela większej elastyczności i kreatywności – co dla dobrego pedagoga powinno stanowić wyzwanie a jednocześnie szansę rozwoju własnych metod edukacyjnych.

Wezwanie do działania:
Zapraszamy na stronę https://www.zakupomat.net/ w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie dotyczące braku ocen w klasach 1-3.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here