Niektóre wydatki nie mogą być uznane za koszty podatkowe i nie można ich odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem. Obejmują one na przykład prywatne wydatki, darowizny dla celów politycznych oraz kary finansowe. Wprowadzenie takie ma na celu zwrócenie uwagi na to, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej należy dokładnie rozróżniać między tymi wydatkami a tymi, które faktycznie stanowią koszty uzyskania przychodu i są związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Zabawek i gadżetów biurowych

W biznesie istnieje wiele kosztów, które mogą być zaliczone jako wydatki firmowe. Jednakże nie wszystko, co kupujemy w celu ułatwienia pracy lub poprawy atmosfery w miejscu pracy może zostać uwzględnione jako koszt podatkowy.

Zabawki i gadżety biurowe to jeden z takich przykładów. Chociaż mogą one wprowadzać pozytywny nastrój do miejsca pracy i pomagać pracownikom rozluźnić się, to niestety nie są one częścią działalności gospodarczej firmy.

Przedmiotami tymi są między innymi: puzzle, gumki recepturki czy też tzw. deskorolka biurowa – wszelkiego rodzaju drobne przedmioty mające za zadanie zapewnić przerwę od codziennej rutyny oraz umożliwić odpoczynek dla mózgu pracownika.

Choć ich cena jest niewielka i sama koncepcja produktów ma rację bytu w kontekście zdrowia psychicznego ludzi zajmujących się ciężkimi tematami na co dzień (tak jak np.: osoby wykonujące zawody wymagające wysokiego skupienia), jednak nadal pozostaje ona prywatnym wydatkiem pracownika a nie bezpośrednim nakładem finansowym spółki

Dlaczego zabawek i gadżetów biurowych nie można wrzucaić do kosztów? Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów, przybory biurowe to narzędzia pracy służące do wykonywania czynności związanych z pracą zawodową. Zabawki i gadżety nie wypełniają takiego samego celu – ich celem jest rozrywka lub relaksacja.

To oznacza, że firmy nie mogę odliczyć kosztów zakupionych zabawek czy też gier jako wydatków firmowych, które są zwolnione z podatku. Jest to jedna ze strategii Ministerstwa Finansów mająca na celu unikanie nadmiernego obciążenia państwowego budżetu poprzez uchylanie się przed płaceniem podatków przez osoby fizyczne.

Z drugiej strony jednak warto przypomnieć sobie tutaj także rolę dobrego klimatu w miejscach pracy: ludzie spędzają tam większość swojego czasu życia i dbałość o komfortowe warunki może przyczynić się do polepszenia wynikającej stąd efektywności oraz motywacji pracowników.

Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na wprowadzenie dodatkowych atrakcji dla swoich współpracowników – np.: stoły ping-pongowe bądź miejsca rekreacyjne gdzie można odpocząć pomiędzy godzinami zajęcia stanowiska (np.: sale kinowe).

Podsumowanie? Pomysłowość naszych menedżerowie powinny być doceniane za inwestycję we własnych pracowniczych projektach, ale niestety zabawki i gadżety biurowe nie będą mogły być zaliczone do wydatków firmowych. Dlatego też warto pamiętać o tym przy planowaniu budżetu firmy oraz jej inwestycji – lepiej skupić się na konkretnej rozbudowie infrastruktury takiej jak np.: wdrożenie nowych narzędzi pracy czy szkolenia dla pracowników niż „odskoczni od rzeczywistości” która raczej będzie musiała zostać opłacona prywatnym portfelem danego pracownika.

Wezwanie do działania: Pamiętaj, że nie można wrzucać wydatków prywatnych w koszty firmy. Zadbaj o poprawne rozliczenie i uniknij konsekwencji podatkowych!
Link tagu HTML: https://www.ingod.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here