Oceny są jednym z najbardziej powszechnych sposobów oceniania postępów uczniów i studentów w procesie edukacji. Jednakże, czy rzeczywiście są one potrzebne? Ta kwestia jest przedmiotem debaty od lat, a niektórzy eksperci uważają, że system oceniania powinien być zmieniony lub całkowicie porzucony. W tym artykule przyjrzymy się argumentom za i przeciw stosowaniu ocen w szkołach oraz omówimy alternatywne metody pomiaru postępów uczniów.

Zalety i wady oceniania uczniów

Oceny są powszechnie stosowanym narzędziem w systemach edukacyjnych na całym świecie. Służą one do mierzenia postępów uczniów i określania ich umiejętności oraz osiągnięć. Jednak, jak z każdą metodą, ocenianie ma swoje zalety i wady.

Jedną z największych zalet oceniania jest to, że pomaga ono uczniom lepiej się uczyć. Świadomość tego, że będą oni poddani testowi lub egzaminowi motywuje ich do nauki i przygotowania się na zajęcia. Ponadto wyznaczanie celów przez nauczycieli oraz informowanie o wymaganiach pozwala uczniom skupić się bardziej efektywniej na nauce.

Innym plusem systemu oceniania jest fakt jego użyteczności dla pracodawców czy innych instytucji szkolnych chcących przeprowadzić selekcję kandydatów – dzięki temu mają pewność co do kompetencji potencjalnego pracownika bądź studenta (w przypadku rekrutacji).

Niemniej jednak istnieją również negatywne aspekty dotyczące korzystania z systemu punktowego jako sposobu ewaluacji sukcesu uczeń/nauczyciel:

Po pierwsze: nie wszystkie dzieci radzą sobie tak samo dobrze w teście czy egzaminie – może wynikają ze specyfiki myślenia danego dziecka albo różnic kulturoznawczych. Czasem oceny nie są miarodajne jeśli chodzi o osiągnięcia ucznia.

Po drugie: kładzenie zbytniego nacisku na wynik może prowadzić do stresu u dzieci, szczególnie tych bardziej wrażliwych emocjonalnie.

Po trzecie: brak możliwości indywidualnej pracy z dzieckiem oraz skupienie się tylko i wyłącznie na liczbie punktów (a nie np.: procesach uczenia), mogą wpłynąć negatywnie na rozwój umysłowy młodego człowieka.

Mimo powyższych zastrzeżeń, system oceniania nadal pozostaje jednym z najbardziej popularnych sposobów pomiaru postępów edukacyjnych uczniów. Jednak aby zapewnić jak najlepszy efekt nauki dla wszystkich dzieci, warto rozważyć wprowadzenie różnorodności metod ewaluacji ich sukcesu – takich które będą uwzględniały poziom intelektualny danego dziecka czy jego motywacje do działania.

Podsumowując można stwierdzić że stosowanie systematycznego podejścia poprzez rejestrowanie postępów każdego ucznia ma swoje korzyści ale też ograniczenia – należy pamiętać jednak o tym by dbać równocześnie zarówno o wymagających studenta program treningowy dostosowany do jego potrzeb jak również monitorować wszelkie zmiany zachowań bądź stan psychologiczny dziecka.

Wezwanie do działania: Zachęcamy do przeczytania artykułu na temat potrzeby ocen w edukacji na stronie https://zakupowyporadnik.pl/.

Link tagu HTML : https://zakupowyporadnik.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here