Nauczyciel nie może stawiać jedynki za wszystko, ponieważ ocena ta jest zarezerwowana dla sytuacji skrajnych – np. kopiowania pracy lub braku jakiejkolwiek wiedzy na temat danego zagadnienia. W innych przypadkach powinien uwzględniać różne czynniki i wykorzystywać szersze spektrum ocen, które odzwierciedlają rzeczywiste osiągnięcia ucznia.

Zaniedbanie obowiązków uczniowskich

Nauka to proces wymagający zaangażowania zarówno nauczyciela, jak i ucznia. Obowiązkiem pierwszego jest przekazywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw u swoich podopiecznych. Z kolei drugiemu należy się systematyczna praca nad własnym rozwojem intelektualnym, a także dbałość o poszanowanie zasad panujących w szkole.

Zdarza się jednak niestety, że uczeń nie spełnia powierzonych mu obowiązków – brakuje do lekcji lub przygotowania merytorycznego do nich albo łamie regulamin szkoły poprzez np. spóźniania czy używanie telefonu podczas zajęć.

W takim przypadku nauczyciel ma prawo ukarać go oceną niedostateczną lub jedynką – ale tylko jeśli naruszenie dotyczy bezpośrednio realizacji programowej danej klasy przez danego ucznia! Oto lista sytuacji, gdy stawienie „jedynki” byłoby niesprawiedliwe:

1) Uczeń rzadko chodzi do szkoły

Stosowne przepisy nakazują stawić jedynkę wyłącznie wtedy, gdy dziecko trwale uniemożliwi sobie zdobycze edukacyjne (np. regularnie opuszczając określone godziny lekcyjne). Warto tu pamiętać o tym warunku konkretnych okoliczności: czasowe zaniedbania (np. choroba) nie stanowią tu usprawiedliwienia.

2) Uczeń jest spóźniony

Ustawa o systemie oświaty mówi, że nauczyciel ma prawo ukarać ucznia jedynką w przypadku „częstej” lub „długotrwałej” absencji – ale tylko wtedy, gdy dziecko faktycznie narusza tym samym realizację programu klasy przez swoją nieobecność. Spóźnienie to jednak inna sprawa: chociaż może ono utrudnić prowadzenie lekcji dla całej grupy i zakłócać jej rytm, to ocena niedostateczna za ten powód byłaby niesprawiedliwa.

3) Uczeń łamie regulamin szkoły

Szkolny regulamin określa pewne zasady postępowania dla wszystkich uczniów; ich przestrzeganie wpisuje się w kształtowanie dobrych nawyków obyczajowych oraz dbałość o bezpieczeństwo i porządek we wspólnych pomieszczeniach. W wielu przypadkach zachowanie takich norm wymaga interwenicji ze strony pedagogicznej kadry – ale stawianie jedynki jako sankcja moglibyśmy uznać już za nadmiar restrykcjonizmu!

4) Rodzice odmawiają podpisania dokumentacji szkolnej

Ostatnio coraz częściej pojawiają się sytuacje, gdzie rodzice decyzją samodzielnie odmawiają podpisania dokumentacji szkolnej. Należy jednak pamiętać, że w przypadku braku zgody na przetwarzanie danych osobowych ucznia lub nieuzasadnionej rezygnacji z udziału dziecka w zajęciach (np. edukacja seksualna), to jedynka będzie niesprawiedliwa.

Podsumowując – nauczyciel ma prawo stawiania ocen niedostatecznych czy jedynek, ale tylko i wyłącznie jeśli są one uzasadnione konkretnymi okolicznościami naruszenia przez ucznia programu klasy! Warto tu też pamiętać o tym, by zachować proporcje między sankcjami a korektą postawy: często lepszym rozwiązaniem będą rozmowy indywidualne z rodzicem albo pedagogiem niż wpisywanie negatywnych opinii do dziennika szkolnego.

Wezwanie do działania: Nauczyciel nie może stawiać jedynki za brak zrozumienia materiału przez ucznia. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat zdrowego stylu życia na stronie https://www.abczdrowia.com.pl/.

Link tag HTML : https://www.abczdrowia.com.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here