Copywriter to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się zawodów. Stale rosnący popyt na tworzenie wartościowych treści, rozwój internetu oraz powstawanie coraz większej ilości stron internetowych przekłada się na większe zapotrzebowanie na konkretne treści. Na rynku istnieje wielu copywriterów i jeszcze większa ilość firm, agencji marketingowych czy prywatnych wydawców, którzy codziennie zlecają tysiące tekstów do napisania. Zawód ten z pewnością jest przyszłościowy i daje wiele korzyści na czele z wysokimi zarobkami. W dalszej części artykułu odpowiadamy na pytanie, czy warto zainteresować się copywritingiem, czy warto się przebranżowić, jak wygląda praca copywritera i jakie korzyści niesie ze sobą ten zawód. Przedstawiamy również przydatne porady oraz wskazówki które, pomogą podjąć decyzje o zainteresowaniu się tą branżą.

Kim jest copywriter?

Copywriter to osoba, która zajmuje się tworzeniem treści – które następnie są publikowane w internecie. Można znaleźć je na stronach tematycznych, blogach, w serwisach czy na portalach specjalistycznych. Treści takie mogą mieć charakter zarówno krótkich tekstów tematycznych, artykułów specjalistycznych czy treści, które są tworzone z myślą o pozycjonowaniu. Pierwotnie przed rozwojem internetu oraz publikowania w nim treści copywriter był osobą, która wymyślała teksty do kampanii reklamowych czy hasła promujące dane produkty. Obecnie zakres pracy copywritera jest bardzo szeroki. Do właśnie takich przykładów można zaliczyć pisanie e-booków, scenariuszy programów telewizyjnych czy powieści.

Copywriterzy najczęściej pracują jako freelancerzy — na swoje konto. Wielu z nich współpracuje z agencjami reklamowymi lub posiada stałych klientów. Kolejna grupa zdobywa zlecenia na giełdach tekstów lub na specjalnych portalach, które pozwalają dodawać zlecenia na teksty klientom. Najmniejsza grupa z nich która ceni sobie stabilizację, pracuje w agencjach marketingowych na stałym etacie — często stacjonarnie.

Rynek i możliwości

Jak w każdym zawodzie, tak i w przypadku copywritera należy zapoznać się z rynkiem i perspektywami. Możliwości w tej branży są duże zarówno jeśli chodzi o samą pracę czy dogodną przyszłość. W sieci dziennie powstaje wiele blogów oraz stron, na które trzeba napisać tekst. Zapotrzebowanie rośnie, a tendencja ta z pewnością nie będzie się zmieniać. Daje to możliwość realizowania wielu tekstów oraz dużego zarobku. W tej branży jest również bardzo łatwo “przebić się” i stworzyć własną markę. Jeśli przez pewien okres będziemy pisać rzetelnie, klienci z polecenia lub inne osoby zaczną zgłaszać się do nas same. W tej branży nie trudno również o wykonywanie testów dla znanych marek czy firm. Jeśli będziemy oferować wysoki poziom usług, nawiążemy wiele kontaktów. Pozwoli to na pracę za dużo wyższe stawki i większy zarobek. Rynek jest również korzystny pod względem typowej sprawiedliwości. Jednym z najważniejszych wyznaczników jest jakość, a nie znajomości, układy czy protekcja. Dzięki temu awansować możemy, rzetelnie wykonując teksty i swoją pracę, a nie jak ma to miejsce w wielu innych zawodach — np. poprzez znajomości.

Plusy i korzyści

Zawód copywritera posiada bardzo wiele plusów. Pierwszym z nich jest elastyczność pracy. Będąc copywriterem, możemy pracować w domu, biurze czy na drugim końcu świata — i to dosłownie. Mamy również możliwość pracowania na swój własny rachunek i tworzenie własnej marki lub zatrudnienia się na etacie. Kolejną korzyścią są zarobki. W tej branży nie ma górnej granicy czy limitu, a to ile zarobimy, zależy tylko i wyłącznie od tego ile czasu przeznaczymy na pisanie. Praca ta pozwala również łączyć pisanie z innym zajęciem lub traktować copywriting jako dodatkowy zarobek. Dzięki temu młode mamy czy osoby niechcące rezygnować z dobrej pracy mogą powoli wdrażać się i poznawać zawód lub tylko dorabiać sobie w ten sposób. Praca taka jest również legalna, o czym świadczy np. odprowadzanie podatków. Do korzyści można również zaliczyć wynagrodzenie. Pisanie tekstów za kilkanaście — kilkadziesiąt złotych nie jest rzadkością, a pisząc kilka dziennie, możemy pracować zarówno komfortowo, jak i za dobre wynagrodzenie.

Jakie wymagania trzeba spełnić?

Aby zostać copywriterem, trzeba spełniać pewne wymagania. W dużej mierze są to umiejętności miękkie, cechy charakteru czy motywacja. Umiejętności twarde — techniczne zawsze można wyćwiczyć w przeciwieństwie do naszych indywidualnych preferencji. Pierwszym z wymagań jest lekkie pióro oraz chęć pisania. Jeśli lubimy pisać, nie sprawia nam to problemu, a testy tworzymy z łatwością, mamy już zadatki na dobrego copywritera. Praca ta wymaga tworzenia wielu stron tekstu dziennie, więc jeśli samo pisanie nie jest dla nas atrakcyjne, bardzo szybko praca przerodzić się może w przykry obowiązek. Warto również posiadać cechy rzetelności czy terminowości. To bardzo ważne cechy, od których zależy zdobywanie renomy i uznania. Przydatne w tym zawodzie jest również szybkie pisanie na komputerze, gdyż od niego w dużej mierze zależy, ile napiszemy, a w konsekwencji ile zarobimy. Aby zostać copywriterem, nie trzeba kończyć specjalnych kierunków czy studiów. Wszystkie “Techniczne” sprawy takie jak styl pisania czy poprawność możemy z biegiem czasu sami wytrenować.

Czy warto?

Jeśli jesteśmy zainteresowani takim rodzajem pracy, a pisanie tekstów nie jest dla nas przeszkodą — to zdecydowanie tak! Copywriter jest bardzo dobrym i przyszłościowym zawodem. Jeśli nawet nasz warsztat oraz technika nie są na najwyższym poziomie — możemy je wyćwiczyć i wytrenować. W przypadku gdy posiadamy chęci, chcemy spróbować czegoś nowego lub chcemy zmienić charakter pracy – zawód copywritera nadaje się do tego idealnie. Oprócz wielu korzyści płynących z pracy jako copywriter mamy szeroki wybór możliwości, samej pracy czy kierunku, w jakim będziemy się rozwijać. Jeśli szukamy stabilnej pracy, jako copywriterzy możemy pracować również “na etacie w firmie” Zdecydowanie warto rozważyć opcję przebranżowienia się i zostania copywriterem, traktując nawet tę pracę jako dodatkową, aby sprawdzić w praktyce, jak ona wygląda. W dobie internetu, cyfryzacji i szybkiego rozwoju sieci może to być strzał w 10!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here